5 روش تضمینی درمان سرماخوردگی در منزل + بهترین درمان های گیاهی سرماخوردگی

تمایل افراد به استفاده از روش‌های طبیعی و بدون عوارض، روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی را محبوب‌تر کرده است. غرغره کردن چای، استفاده از دستگاه بخور، مصرف عسل، استراحت کردن، حمام بخار و دوش آب گرم از موثرترین روش‌های درمان سرماخوردگی در خانه هستند. مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی همچون آب پرتقال، آب لیموشیرین، چای سبز، سوپ مرغ، سیر و فلفل سیاه را از پرکاربردترین روش‌های درمان فوری سرماخوردگی در خانه می‌توان به‌حساب آورد. تمامی این روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی، باید به‌عنوان درمان مکمل در کنار درمان‌های تخصصی پزشکی به کار گرفته شوند. بسته به شدت علائم سرماخوردگی و ابتلا به عفونت‌های سینوسی و سرفه‌های همراه با خلط، مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی ضروری است.

درمان سرماخوردگی در منزل

درمان‌های گیاهی سرماخوردگی در منزل

درمان‌های گیاهی، همیشه به‌عنوان راه‌حل‌های خانگی موثر و بی‌ضرر برای کاهش علائم سرماخوردگی استفاده شده‌اند. در جدول زیر، به اثربخش‌ترین این درمان‌ها اشاره کرده‌ایم:

گیاه درمانینحوه اثرگذارینحوه مصرف
زنجبیلتسکین گلودرد و کاهش احتقانیک قاشق زنجبیل تازه در یک لیوان آب داغ، ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس با عسل یا لیمو مصرف شود.
نعناعباز کردن راه‌های هوایی و کاهش احتقان بینیچند برگ نعناع تازه را در آب جوش ریخته و بگذارید چند دقیقه دم بکشد. چند بار در روز می‌توان از این دمنوش مصرف کرد.
بابونهبهبود خواب و کاهش علائم سرماخوردگییک قاشق گل‌های خشک بابونه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ۵-۱۰ دقیقه دم بکشد. آن را صاف کرده و بنوشید.
آویشنتسکین سرفه و گلودردیک قاشق آویشن خشک را در لیوان آب جوش بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه دم بکشد. می‌توانید این چای را چند بار در روز بنوشید.
عسل و لیموتقویت سیستم ایمنییک قاشق غذاخوری عسل و آب یک لیمو را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و به آرامی بنوشید
سیرخاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسیچند حبه سیر تازه را خرد کرده و به غذاهای خود اضافه کنید یا با آب گرم میل کنید

اگر با وجود تمام روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی، علائم سرماخوردگی همچون احتقان بینی، گلودرد و التهاب سینوس‌ها از بین نرفتند، هر چه سریع‌تر به یکی از متخصصان گوش و حلق و بینی شهرتان مراجعه کرده تا تحت درمان پزشکی قرار بگیرید. مثلا اگر ساکن تهران هستید، می‌توانید از بین بیش از ۱۶۱ دکتر گوش تهران پزشک مورد نظر خودتان را انتخاب کرده و به صورت حضوری یا آنلاین مشکل خود را با این متخصص در میان بگذارید.

برای بررسی سلامت و بهداشت گوش‌، بینی و حلق و همچنین شنوایی‌سنجی، باید به دکتر گوش تهران مراجعه کنید. متخصص گوش و حلق و بینی تهران در تشخیص و درمان عفونت‌های گلو، عفونت گوش، خونریزی بینی، جراحی حلق، کم شنوایی و عمل زیبایی بینی مهارت دارد. همچنین پیشگیری و درمان عفونت‌های گوش، آلرژی بینی، التهاب حلق و آلرژی‌های بینی هم بخشی از وظایف پزشکان این تخصص است.

استفاده از چای سبز

چای سبز، با برخورداری از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی و پلی‌فنول‌ها، به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس‌ها کمک می‌کند. نوشیدن چای سبز گرم، موجب تسکین گلودرد و کاهش التهابات ناشی از سرماخوردگی خواهد شد. همچنین، خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی چای سبز، می‌تواند به کاهش مدت زمان و شدت علائم سرماخوردگی کمک کند. نوشیدن چندین فنجان چای سبز در طول روز، همراه با عسل، به تسکین علائم سرماخوردگی منجر می‌شود.

درمان سرماخوردگی با پیاز و عسل

پیاز، با برخورداری از ترکیبات ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی، به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. همچنین عسل، با خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده خود، می‌تواند علائم سرماخوردگی مانند سرفه و گلودرد را کاهش دهد. برای تهیه این ترکیب، یک پیاز خرد کرده و مقداری عسل را با هم مخلوط کنید، سپس اجازه دهید چند ساعت بماند تا خواص درمانی آن آزاد شود. استفاده روزانه چند قاشق از این ترکیب در طول دوره بیماری، به تسکین علائم و بهبود سریع‌تر سرماخوردگی کمک می‌کند.

درمان فوری سرماخوردگی با سیر

آلیسین موجود در سیر، دارای خواص ضدباکتری، ضدویروس و ضدقارچ بوده و برای درمان فوری سرماخوردگی بسیار اثربخش است. چند حبه سیر را خرد کرده و با یک قاشق عسل مخلوط کرده و آن را به صورت تازه مصرف کنید. همچنین می‌توانید سیر را به سوپ یا غذاهای گرم اضافه کنید تا اثرات درمانی آن بیشتر شود. مصرف سیر با تقویت سیستم ایمنی بدن، به تسریع در بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند و می‌تواند مدت زمان بیماری را کاهش دهد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه، به دلیل داشتن ترکیبی به نام پیپرین، دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی بوده که به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. مصرف فلفل سیاه، با افزایش تولید بزاق و مخاط، پاک‌سازی مجاری تنفسی و کاهش احتقان بینی را در پی خواهد داشت. می‌توانید فلفل سیاه را به غذاها، سوپ‌ها یا چای اضافه کنید. همچنین، می‌توان آن را در ترکیب با عسل و لیمو مصرف کرد تا به تقویت سیستم ایمنی و تسریع در بهبود سرماخوردگی کمک کند.

عسل، بهترین معجزه برای درمان سرماخوردگی

عسل، به‌خاطر خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی خود، یکی از درمان‌های خانگی موثر است و اثر یک ضد سرماخوردگی قوی را دارد. مصرف عسل، به تسکین گلودرد، کاهش سرفه و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. برای استفاده از خواص عسل در دوران سرماخوردگی، می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل خالص را به‌تنهایی مصرف کرده یا آن را در یک لیوان آب گرم یا چای گیاهی حل کنید و بنوشید. البته، ترکیب عسل با لیمو و زنجبیل، اثرات ضدسرماخوردگی آن را افزایش خواهد داد. مصرف روزانه عسل در طول دوره بیماری، منجر به بهبود سریع‌تر علائم و بازگشت سلامتی شما می‌شود.

درمان سرماخوردگی در منزل

درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر، به درمان‌های اثربخش‌تری برای تسکین سرماخوردگی نیاز خواهند داشت. در ادامه، به بی‌ضررترین و موثرترین راه‌های درمان خانگی سرماخوردگی کودکان، اشاره کرده‌ایم که باید به‌عنوان درمان مکمل کنار درمان‌های پزشکی به کار گرفته شوند:

  • استراحت و خواب کافی؛ تامین انرژی کافی بدن برای مبارزه با عفونت
  • مصرف مایعات؛ جلوگیری از کم‌آبی و تخلیه راحت‌تر مخاط با نوشیدن مایعات زیاد مانند آب، سوپ و آبمیوه طبیعی
  • استفاده از عسل؛ تسکین سرفه با عسل برای کودکان بالای یک سال
  • استنشاق بخار؛ تسکین احتقان بینی با استنشاق بخار توسط کودک با استفاده از یک کاسه آب گرم و حوله
  • شستشوی بینی با محلول نمکی؛ کاهش احتقان بینی با استفاده از قطره‌های سالین موجود در داروخانه یا تهیه محلول نمکی در خانه
  • هوای مرطوب؛ کاهش احتقان و خشکی گلو با استفاده از دستگاه بخور یا قرار دادن یک کاسه آب روی رادیاتور برای مرطوب کردن هوای اتاق کودک
  • خوردن غذاهای گرم؛ تسکین گلو و تامین مواد مغذی لازم برای تقویت سیستم ایمنی با مصرف سوپ مرغ و سایر غذاهای گرم
  • استفاده از روغن‌های طبیعی؛ کاهش احتقان بینی با ریختن چند قطره روغن نعناع یا اکالیپتوس، در یک ظرف آب گرم و استنشاق آن توسط کودک

روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی، می‌توانند به تسکین علائم سرماخوردگی در کودکان کمک کنند، اما در صورت شدید شدن علائم یا طولانی شدن بیماری، حتماً باید به پزشک متخصص گوش و حلق مراجعه کنید.

پزشکان با تخصص گوش و حلق و بینی به طیف گسترده‌ای از درمان بیماری‌های مربوط به گوش و حلق و بینی و ساختارهای سر و گردن می‌پردازند. این بیماری‌ها، مناطق به‌هم‌پیوسته‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دکتر گوش برای مدیریت و درمان این بیماری‌ها، از تکنیک‌های پزشکی و درمان‌های آلرژی گرفته تا مداخلات جراحی، مراقبت‌های تخصصی و جامعی را  ارائه می‌دهد.

برای درمان سرماخوردگی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای ارزیابی و درمان اولیه سرماخوردگی، می‌توانید به پزشک عمومی یا خانواده مراجعه کنید. درصورتی‌که، با سرماخوردگی طولانی یا به علائم شدیدتری همچون تب بالا، تنگی نفس یا عفونت سینوسی مبتلا شدید، نیاز به مراجعه به متخصص داخلی یا متخصص گوش و حلق و بینی خواهید داشت. این متخصصان، می‌توانند با بررسی‌های دقیق‌تر و آزمایش‌های بیشتر، مراقبت‌ها و درمان‌های تخصصی‌تری به شما ارائه دهند. مراجعه به‌موقع و تشخیص زودهنگام پزشک می‌تواند به تسریع روند درمان و بهبود علائم کمک کند.

درمان سرماخوردگی در منزل

آیا برای بهبود سرماخوردگی، روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی کافی هستند؟

از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی، می‌توان به غرغره کردن چای، استفاده از دستگاه بخور، استراحت کردن، حمام بخار و دوش آب گرم اشاره کرد. روش‌های بدون عوارضی همچون مصرف انواع ویتامین سی مانند آب پرتقال و لیموشیرین، چای سبز، سوپ مرغ و انواع درمان گیاهی، آن‌ها را به پرکاربردترین روش‌های درمان فوری سرماخوردگی در خانه تبدیل کرده است. با این حال، این راه‌های درمان سرماخوردگی در خانه باید تکمیل‌کننده روش‌های تخصصی پزشکی باشند. به‌ویژه در صورت طولانی شدن دوره بیماری، ابتلا به انواع عفونت‌های سینوسی و گوش حتما باید به دکتر گوش مراجعه کنید.

متخصص گوش و حلق و بینی، در اولین مرحله به ارزیابی و معاینه فیزیکی بیمار و علائم بیماری‌های گوش می‌پردازد. دکتر گوش از شما سوالاتی درباره تاریخچه بیماری، علائم (سرگیجه، مشکل در بلع، …)، دردها و سابقه پزشکی می‌پرسد. او از طریق معاینه و استفاده از ابزارهای تشخیصی مانند لارنگوسکوپ (ابزار بررسی حلق)، رینوسکوپی (بررسی بینی) و سایر آزمایش‌ها، بیماری را تشخیص و اقدامات درمانی را آغاز می کند.

برگرفته از سایت دکتردکتر(https://drdr.ir/)

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده